top of page
2-NaseSkola_240628_8534_edited.jpg

Naše vzdělávací strategie:
respekt k osobnosti a učení prožitkem

Cílem Naší školy je poslat do světa děti, které umí kriticky myslet, zvládnou si poradit a nebojí se jednat v nových situacích. Takové, co se dokážou vcítit do ostatních a umí přemýšlet nad následky svého chování. Věříme, že se velkou část mohou naučit děti samy, ale potřebují k tomu to správné prostředí a podněty. Ty najdou právě

na Naší škole, která jim dá dostatek prostoru i pro rozvoj jejich talentu a osobnosti.

NaseSkola_221201_9900_tisk.jpg

Škola může být zábava

Průvodci a průvodkyně ke své práci přistupují s nadšením a kreativitou. Využívají učební metody, které mají potenciál zaujmout, a snaží se v dětech probudit hlavně vnitřní motivaci k učení. Děti se vzdělávají proto, že samy chtějí, a dokáží tak převzít zodpovědnost za vlastní vzdělání. Zároveň velmi dbáme na propojování učiva souvisejících předmětů.

Cítím se tu dobře a vím, že se z této školy hodně naučím. Každý den si přinesu domů něco, co budu vyprávět tátovi. Vůbec to nikoho nenudí, všechny to baví

a přetahujeme i do přestávky. Když se smějeme o přestávce, smějeme se pak ještě

v hodině i s průvodci. Zúčastňují se té zábavy s námi.

Viky, žákyně 4. třídy

NaseSkola_221201_8157_tisk.jpg

Děti se učí prožitkem

Spojování poznatků s praktickým využitím je jednou z nejlepších cest, jak upevnit

a prohloubit jakékoli vědění. Děti se učí vyhledávat a ověřovat informace, používat technologie, otevřeně a vstřícně komunikovat. Děje se tak díky spolupráci ve skupinkách, účasti v diskuzích, při experimentech a práci na školních projektech. Další součástí prožitkového učení jsou jednoznačně výjezdy a rozmanité školní akce.

Jaké další aktivity s dětmi realizujeme?
  • Laborky a venkovní projekty v předmětu Příroda: děti se učí přímo v terénu nebo se účastní programů od vybraných organizací.

  • Pěstování plodin: s prací na záhoncích si mladší děti spojují badatelské aktivity, průběžně pozorují růst sazenic, vyhodnocují data, ověřují si hypotézy a svou sklizeň po zásluze ochutnají.

  • Čtenářské dílny: děti ve škole diskutují o tom, co přečetli, představují si knihy navzájem a objevují tak, co je v knižním světě zajímavého.

  • Dílna tvůrčího psaní: děti píšou povídky a vzájemně si je pak komentují.

  • Výlety spojené s konkrétním tématem.

Naše škola je škola, co děti baví. Přebírají zodpovědnost za to, co se naučí. Dbá se na samostatnost, třeba plánování úkolů, samostatná příprava věcí na výlet, děti si samy na výjezdech vaří. Je tam velké spolupodílení na činnostech školy.

Blanka, maminka prvňáčka

NaseSkola_221201_8206_tisk.jpg

Chyba je příležitost k růstu

Že se něco nepovede, to je běžná součást života nejen dětí, ale i dospělých.

Proto k chybám ve škole přistupujeme jako k možnostem se poučit a posunout se dál. Chybu je potřeba si uvědomit, zjistit příčinu a díky tomu přijít na nové lepší řešení i na způsob, jak se jí příště vyvarovat.

Děti jsou zodpovědné za své vzdělání

V každém období musí děti splnit určité výstupy a je na nich, jakým tempem se jim to podaří. Mít přehledu o učivu a cílech jim pomáhá Průvodka. Děti se s ní učí své vzdělání plánovat, myslet na samostudium a domlouvat se včas se spolužáky. Kromě toho si děti tvoří i přehledné a logicky řazené portfolio s materiály

z vyučování či například sebehodnocením.

Cennou zkušeností je i prezentace vlastních výstupů ostatním, kdy se děti učí nejen kriticky zhodnotit a třídit informace, ale zároveň je přednést před širším publikem. Prezentační dovednosti děti pilují v jednotlivých předmětech od první třídy až

po devátou. Pro každou věkovou skupinu jsou samozřejmě nastavena odpovídající kritéria jejich projevu.

NaseSkola_221201_7753_tisk.jpg

Nejvíc se mi asi líbí přístup průvodců, jsou milí, v pohodě. Taky to, jak si plánuji vlastní čas, učím se do života, do budoucna. Dokážu si naplánovat vlastní čas, bude se mi to hodit. 

Jenda, žák 9. třídy

NaseSkola_221201_9684_tisk.jpg

Komunikace je klíčová

Nejen při prezentaci své práce, ale i při domlouvání ve skupinách, při řešení konfliktů nebo třeba když si potřebují říct o pomoc. Děti správný způsob komunikace využijí na všech frontách. Proto na ni klademe velký důraz, otevřeně spolu diskutujeme a mluvíme spolu se vzájemným respektem.

 

Ze strany průvodců je v komunikaci zásadní otevřenost a důvěra. Každou situaci řešíme konkrétně s tím dítětem, kterého se týká. Má prostor pojmenovat, co se stalo, co nefungovalo a jaké kroky je vhodné podniknout. Při komunikaci používáme popisný jazyk, nedomýšlíme, co a jak bylo, ale dáme dítěti prostor problém popsat bez jakéhokoli obviňování nebo ukvapených závěrů.

Respektujeme, že je každé dítě jiné

Průvodci a průvodkyně k žactvu přistupují co nejvíc individuálně a přitom maximálně efektivně, což se daří i díky malému počtu dětí ve třídě. Máme v týmu speciálního pedagoga, který se s dětmi ve škole pravidelně setkává.

 

Spolupracujeme také s pedagogicko-psychologickými poradnami, středisky výchovné péče, psychology  a terapeuty, protože se chceme dětem věnovat

s maximální péčí a odpovědností.

NaseSkola_221201_9976_tisk.jpg
NaseSkola_221201_9938_tisk.jpg

Děti mají slovo i v hodnocení

V Naší škole využíváme formativní hodnocení. To ovšem není jen v rukou průvodců, ale i dětí samotných. Používají sebehodnocení a také se zapojují do hodnocení svých spolužáků. Tzv. vrstevnické hodnocení má svá pravidla a dává dětem jak zpětnou vazbu, tak vědomí, že se spolupodílí na tvorbě školního prostředí.

Na druhém stupni pak děti využívají nástroj Škály pro sebehodnocení. Ta pak slouží i jako základ pravidelného Rozhovoru s průvodcem, u kterého může být přítomen některý z rodičů.

Jak se děti připravují na přijímačky na SŠ?

Od listopadu až do přijímacích zkoušek probíhá pro žáky a žákyně 9. třídy tzv. Nedělní škola. Děti se pod vedením lektorů, kteří mají bohaté zkušenosti s testy Cermat, připravují na přijímačky. Matematiku vede Pavel Zelený, češtinu Gabriela Sittová Zelená.

 

Díky podrobné a konstruktivní zpětné vazbě děti vědí, jak se jim daří a na jak náročnou školu mohou dosáhnout. Studenti si zkouší testy na čas, aby dokázali pracovat pod tlakem, úlohy z testů průvodci s dětmi podrobně probírají a vysvětlují. Pokud je to potřeba, procvičuje se daná látka i během výuky.

NaseSkola_221201_9315_tisk.jpg
Kolik dětí se dostane na vysněnou školu?

Většina našich žákyň a žáků dostává na vytouženou školu už v 1. kole přijímacích zkoušek. 95 % absolventů odchází na poměrně náročné střední školy od gymnázií po průmyslové a jiné specializované školy. Když se s nimi později setkáme, jsou spokojení,

že se na Naší škole dobře připravili nejen na zkoušky, a to zejména u češtiny a angličtiny. Pochvalují si i schopnost samostatně se učit, která jim usnadňuje další vzdělání. Z toho máme největší radost.

Chcete vědět více o naší vzdělávací strategii?

Podrobnosti najdete ve Školním vzdělávacím programu.

bottom of page