Učební plán: Jak a co učíme v Naší škole?
Děti se u nás učí všechny dovednosti a znalosti dle Rámcového vzdělávacího programu MŠMT. Některé tradiční předměty ale u nás jednoduše nenajdete.
Záleží nám totiž na tom, aby znalosti čerpané například v přírodopisu byly provázané
i s chemií, fyzikou, ale také s ekologií či například péčí o vlastní zdraví, aby se historie prolínala i s kulturou a také občanskou výchovou. Mezipředmětové vazby považujeme za důležité. Děti díky nim dokážou vnímat informace v širším kontextu a často je propojit také s praxí.
Učební plán pro 1. stupeň
Český jazyk
Jak psaní, tak čtení se u nás děti učí vlastním tempem. Důležitý je individuální pokrok a hlavně praktické užití nabytých dovedností.
U čtení klademe důraz na porozumění textu, ukazujeme dětem,
že ho budou potřebovat ve všech dalších předmětech. Nestresujeme děti tlakem na výkon a necháváme jim prostor si znalosti osvojit přirozeně a bez časové tísně.
V první třídě s dětmi píšeme písmem Comenia Script a čteme genetickou metodou. V případě, že to někomu nevyhovuje, hledáme možnosti, jak se naučit číst dalšími metodami. Učíme děti číst vázané písmo, a pokud se ho někdo chce naučit i přímo psát, podpoříme ho.
Anglický jazyk
Angličtinu mají děti v Naší škole už od první třídy, v rámci kroužků mohou děti rozvíjet i konverzací s rodilým mluvčím.
Hravým způsobem výuky podporujeme u dětí zájem o cizí jazyk, který si přirozeně osvojují.
Setkáváním s rodilými mluvčími běžně ve škole děti ztrácí ostych jazyk používat a považují komunikaci v angličtině za běžnou.
Svět
Předmět integruje oblasti Člověk a jeho svět a některé výstupy
z oblasti Člověk a svět práce.
Právě Svět ve velké míře obsahuje průřezová témata, kterými rozumíme okruhy aktuálních problémů současného světa.
Děti si v rámci tohoto předmětu tříbí nejen vlastní hodnoty a postoje, ale i smysl pro spolupráci.
Tělocvik
V rámci tělocviku chodíme s dětmi velmi často ven,
dále na plavání či bruslení, jezdíme každý rok na zimní pobyty
na horách.
Gymnastiku a další pohybové dovednosti procvičujeme také
ve vlastním sále vybaveném náčiním.
Respektujeme nápady dětí na možné hry a jejich modifikace.
Matematika
Matematiku vyučujeme Hejného metodou, která děti vede
k objevování souvislostí a hledání řešení, nikoli k memorování tvrdých dat. Děti se učí, že spolu informace logicky souvisejí, rychleji přivykají samostatnému uvažování a dokážou pracovat s chybou. Systém zároveň podporuje vnitřní motivaci a umění spolupráce. Děti se učí,
že ke stejnému výsledku vede řada cest, a dokáží si o tom povídat
a vzájemně se obohacovat.
K Hejného metodě přidáváme cvičení
na rychlost, aby se nejčastější matematické operace zautomatizovaly.
Studio
Předmět Studio v sobě spojuje výtvarnou a hudební výchovu.
Děti si v něm získávají bližší vztah k umění a kultuře obecně,
předmět obsahově integruje i část témat z oblasti Člověk a svět práce.
Mezipředmětové vazby zde fungují velmi dobře a děti se na umění dokáží dívat v širších souvislostech.
Výchovná dramatika
Kreativně pojatý předmět zaměřený ve větší míře na průřezová témata.
Od první třídy podporuje sounáležitost kolektivu, formou hry se zde zapojují i témata související s prevencí šikany a jiných patologických jevů.
Děti se učí spolupracovat ve skupině, reagovat na sebe vzájemně
a rozvíjejí např. rétoriku či přednes.
Učební plán pro 2. stupeň
K předmětům 1. stupně se přidávají specializovanější předměty,
které rozšiřují základy načerpané v prvních 5 letech studia.
Příroda
V rámci předmětu Příroda se žactvo učí látku z klasických předmětů Fyzika, Chemie, Přírodopis a Zeměpis. Na Naší škole se je ovšem učí v souvislostech, nikoliv izolovaně.
Mezipředmětové vazby jsou zde velmi výrazné a důležité,
v rámci Přírody jsou realizována i průřezová témata.
Život
Prostor pro průřezová témata má také předmět Život.
Sdružuje totiž okruhy z oblasti Člověk a společnost (obor Výchova k občanství), o nějž se dělí s předmětem Společnost, témata z oblasti Člověk a zdraví (obor Výchova ke zdraví) a částečně i oblasti
Člověk a svět práce, o níž se dělí s předmětem Studio.
Společnost
Další z předmětů, který zahrnuje průřezová témata
a výrazné mezipředmětové vazby, je Společnost.
Jeho náplní je spojení oborů Dějepis a částečně
i Výchovy k občanství, která zasahuje také do předmětu Život.
Volitelné předměty
V 8. a 9. třídě si děti coby volitelný předmět vybírají
ještě další cizí jazyk.
Druhému cizímu jazyku se pak věnují 3 vyučovací hodiny týdně.
Na výběr je němčina, francouzština a španělština.