top of page
NaseSkola_221201_8223_tisk_edited.jpg

Naše škola je demokratická:
Jak to poznáte?

Demokratický přístup prostupuje každou naší aktivitou. Při všech debatách má stejnou váhu názor prvňáčka, deváťáka i průvodce.

O školní komunitu pečují všichni se stejnou zodpovědností, všichni máme rovná práva a zároveň i povinnosti. Děti mají slovo při organizaci výjezdů a učí se zodpovídat za vlastní vzdělání. Vedeme je k přijímání různorodosti a respektu k různým kulturám.

NaseSkola_221201_9747_tisk.jpg

Děti mají prostor vyjádřit svůj názor

Při každodenních ranních setkáních všech dětí a průvodců si povídáme, nasloucháme a otevřeně diskutujeme o aktuálním dění v Naší škole i ve světě. Někdy v rámci ranního kruhu hlasujeme o důležitých věcech, jindy zpíváme

a užíváme si pohodový start dne. Děti vědí, že je jejich hlas důležitý a že mohou aktivně ovlivňovat dění ve škole. Mohou se například vyjádřit k přijímání nových spolužáků a spolužaček v rámci týdne na zkoušku, podílí se na plánování

a organizování výjezdů, promlouvají do svého hodnocení i hodnocení spolužáků.

Líbí se mi, že se tady řeší třídní schůzky i se mnou. I já se můžu k věcem vyjádřit. Ptají se na můj názor, cítím se prostě líp než na minulé škole.

Kačka, žačka 5. třídy

NaseSkola_221201_9998_tisk.jpg

Práva a povinnosti platí pro všechny

Demokraticky utváříme také pravidla, kterými se řídí celá škola, tedy děti i dospělí. Hlasujeme společně o právech, která chceme na škole mít, a zároveň děti učíme,

že ke každému právu se váže také povinnost a je nutné brát v potaz, jak nové právo dopadne na ostatní. Vše je propojené, děti mají možnost se k systému vyjádřit, podílet se na jeho tvorbě a učí se tak zodpovědnosti za své jednání.

Máme práva a povinnosti. Třeba mám právo si přinést do školy hračku, ale mám povinnost ze ni nést zodpovědnost, když se rozbije, nemám právo za to chtít náhradu.

Dan, žák 5. třídy

NaseSkola_221201_8252_tisk.jpg

Demokraticky vedeme i výuku

Demokracie u nás není jen o diskuzích a hlasování. Určitou míru svobody mají děti

i při učení. V rámci daných předmětů si mohou dle situace zvolit, jakým způsobem splní zadaný úkol nebo které aktivitě se budou věnovat. Plánovat si učení jim pomáhá systém Průvodky. Jednou týdně se v každé třídě pořádá také Studovna,

při které třída demokraticky rozhoduje o výuce a děti ji mají ve vlastní režii. 

 

Za naprosto nezbytnou považujeme také multikulturní výchovu. Jak během výuky, tak při školních akcích dětem představujeme různé kultury, tradice a hodnoty ostatních národů. Respekt, empatie a přijetí rozmanitosti je pro nás jedním z pilířů demokratického smýšlení.

Co děti škola rozhodně naučila, je kriticky myslet, informace vyhledávat a třídit. Zajímá je, co se děje kolem nich – sociální otázky, politické. Děti by se neměly snadno stát oběťmi manipulace, umí myslet, umí naslouchat, uvažovat, hledat řešení problému.

Eva, maminka dvou dětí v 5. a 9. třídě

bottom of page